Zilele acestea, comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților analizează o serie de amendamente foarte importante privind legislația RCA, propuse de deputați PSD. Acestea au fost deja aprobate de Senat. În cazul în care aceste modificări vor fi aprobate în forma lor actuală, legislația românească va deveni mai apropiată de cea a altor state UE, precum Polonia. Iată la ce schimbări majore se pot aștepta șoferii:
Limitarea plăților în regie proprie la suma de maximum 400 de euro
În prezent, foarte mulți șoferi păgubiți (aproape jumătate) preferă această metodă de despăgubire, prin intermediul căreia primesc suma aprobată de asigurator direct, urmând apoi să o folosească pentru repararea vehiculului avariat. Prin limitarea sumei la 400 de euro, propusă în amendamentele discutate în prezent, această metodă de despăgubire va dispărea aproape în totalitate, ținând cont că dauna medie este de aproape 2000 de euro. Motivația acestei modificări este legată de faptul că unii șoferi păgubiți recurg la reparații neconforme în unități neacreditate, putând reprezenta un pericol în trafic.
Reparația vehiculelor doar în unități agreate de asigurator
În prezent, legislația RCA permite păgubiților să își repare vehiculul în orice service acreditat. Conform modificărilor propuse, acest lucru nu va mai fi posibil, păgubiții trebuind să aleagă din lista de service-uri partener ale asiguratorului. Dacă doresc reparația în cadrul unui alt service, aceasta se va putea face doar cu acordul asiguratorului. Această modificare, susținută de firmele de asigurări, este justificată prin faptul că în ultimii ani asiguratorii au reclamat în mod repetat prețurile pe care le consideră nejustificat de mari ale manoperei și pieselor. Acesta este probabil punctul cel mai contestat al modificărilor, service-urile opunându-se ferm unei astfel de măsuri. Se speculează și privind apariția unor altor efecte neplăcute - astfel, unele unități reparatoare ar putea folosi piese neconforme pentru a se încadra în bugetul propus de asiguratori.
Mașina la schimb - noi limitări
Modificările se referă și la condițiile în care se poate obține o mașină la schimb pe durata nefolosinței. Astfel, aceasta se va putea obține doar doar prin convenție cu asiguratorul în cazurile în care vehiculul nu mai poate fi folosit din punct de vedere tehnic, iar proprietarul nu deține alt vehicul pe care să îl folosească. Compensațiile pentru lipsa folosinței vehiculului se vor putea acorda doar pentru o perioada de maximum 30 de zile. Această perioadă va fi astfel specificată și în lege, momentan fiind specificată doar în HG. Din nou, există voci care consideră că noile schimbări vor limita prea mult dreptul păgubiților la un vehicul de înlocuire, în timp ce alții consideră că aceste limitări vor reduce prețul polițelor RCA, un procent mare din plățile făcute de asiguratori fiind în prezent dedicat vehiculelor de înlocuire.
Rămâne de văzut în ce format vor fi adoptate aceste modificări, care ar fi cele mai importante de la adoptarea legii 132/2017. Pentru a pleca liniștiți la drum indiferent de modificările legislative, vă recomandăm să achiziționați pachetul Faragrija.ro care vi se potrivește cel mai bine de aici și ne ocupăm noi de tot ce e nevoie în caz de daună!
Soluții eficiente pentru daunele auto RCA.