Studiul realizat de Biroul Asiguratorilor Auto din România (BAAR) a adus în prim-plan evoluția costurilor de reparație pentru autovehiculele acoperite de polițele RCA în perioada 2020-2023. Analiza a relevat aspecte importante legate de vechimea mașinilor implicate în dosarele de daună și de creșterea semnificativă a costurilor pieselor de schimb. Acest articol detaliază principalele constatări ale studiului și examinează impactul acestora asupra industriei de asigurări auto.
Analiza realizată de BAAR a luat în considerare datele a peste 500.000 de calculații efectuate prin intermediul programului Audatex de către unitățile reparatoare din România. Rezultatele au arătat că în 2023, aproximativ 50% dintre autovehiculele cu dosare de daună RCA aveau o vechime mai mare de zece ani. În mod special, cele mai multe dintre acestea se încadrau în intervalul de vârstă de 11-15 ani.
Această constatare indică faptul că o mare parte din parcul auto care necesită reparații pe baza polițelor RCA este formată din vehicule mai vechi, ceea ce poate influența costurile și frecvența reparațiilor. Acest aspect este esențial pentru asigurători, care trebuie să-și ajusteze strategiile de preț și gestionare a riscurilor în funcție de aceste date.
Studiul BAAR a evidențiat o creștere semnificativă a costurilor medii pentru piesele de schimb în perioada 2020-2023. Conform datelor, costul mediu total al pieselor de schimb a crescut de la 4830 lei în 2020, la 6492 lei în 2023. Aceasta reprezintă o creștere de aproximativ 34% pe parcursul a trei ani.
Creșterea costurilor poate fi atribuită mai multor factori, inclusiv inflația, creșterea prețurilor materiilor prime și complexitatea tot mai mare a tehnologiilor integrate în autovehicule. Acești factori au contribuit la majorarea prețurilor pieselor de schimb și implicit a costurilor de reparație suportate de asigurători.
Analiza BAAR a identificat mărcile de autovehicule care au generat cele mai mari costuri medii pentru piesele de schimb în perioada 2020-2023. În fruntea clasamentului se află Audi, cu un cost mediu al pieselor de schimb de 9298 lei. Următoarele locuri sunt ocupate de BMW și Mercedes-Benz, cu costuri medii de 8983 lei și, respectiv, 8842 lei. Alte mărci semnificative includ Volvo și Honda.
Această distribuție a costurilor poate fi explicată prin complexitatea și prețul mai ridicat al pieselor pentru aceste mărci premium. Proprietarii de astfel de vehicule trebuie să fie conștienți de costurile potențiale ridicate în cazul unor reparații, iar asigurătorii trebuie să ia în considerare aceste aspecte în evaluarea riscurilor și stabilirea primelor de asigurare.
Aceste constatări subliniază necesitatea pentru asigurători de a-și ajusta strategiile de preț și de gestionare a riscurilor, având în vedere creșterea costurilor și tendințele privind vechimea vehiculelor. De asemenea, proprietarii de vehicule, în special cei de mărci premium, ar trebui să fie conștienți de aceste costuri potențiale ridicate în cazul unor reparații.
Soluții eficiente pentru daunele auto RCA.